Kotisivujen hinta vaihtelee merkittävästi palvelun toteuttajan ja hänen ammattitaitonsa mukaan. Monet mainostoimistot pyytävät jopa kymmeniä tuhansia euroja toteuttamistaan projekteista ja mielestämme se on täysin perusteltua. Kun lähdetään suunnitelemaan kotisivut yritykselle on hyvä kiinnitää huomiota seuraaviin asioihin:

  • Mikä on verkkosivuston tarkoitus
  • Kuinka paljon sisältöä sivustolle tulee
  • Mitä ominaisuuksia sivustolta vaaditaan
  • Mikä on projektin budjetti

Nämä asiat vaikuttavat olennaisesti verkkosivuston suunnitteluun, toteutukseen ja työn määrään. Luonnollisesti mitä enemmän työtunteja projektiin kuluu, sitä enemmän kokonaiskustannus on. Kokonaiskustannus vaihtelee sen mukaisesti toteutetaanko sivut räätälöidysti vai suoraan valmiispohjeen kuten suurin osa nykypäivän mainostoimistoista tekee.

Jos sivut toteutetaan valmiiseen pohjaan on se kankea, hidas sekä käytettävyydeltään melko kehon, mutta monet yritykset eivät tarvitse ihmeellisempiä sivustoja. Mielestämme tämä ajattelutapa on huono, sillä kotisivut ovat yrityksen käyntikortti verkossa tänäpäivänä. Monet liiketoiminnat pyörivät lähes täysin verkossa, eikä asiakaskontaktejakaan hoideta paikanpäällä vaan viestintä tapahtuu etänä.

Etenkin jos yritys myy tuotteita ei välttämättä kivijalkamyymälän pitäminen ole edes kannattavaa, kun vuokrasta on maksettava.

Rahoitus kuntoon ja uudella budjetilla

Missään tapauksessa oman yrityksen verkkosivuston kanssa ei kannata ruveta tinkimään ellei halua menettää omaa liiketoimintaansa jo alkuunsa huonon ilmeen takia. Vaikka rahat olisivat tiukilla on silti yrityslaina ehdoton investointi hyvään verkkosivustoon. Se on investointi, joka maksaa itsensä monikertaisesti takaisin tulevaisuudessa, ehkä jopa lähitulevaisuudessa mikäli myynti luonnistaa.

Vaihtoehtoisesti jos rahoitusta ei haluta ottaa, on tingittävä laadusta ja mentävä valmispohjilla joissa ominaisuudet eivät päätä huimaa. Mutta jos liikenne verkkosivustolla tulee olemaan vähäinen ja se toimii lähinnä mainoksena eikä varsinaisena bisnes alustana voi se olla järkevämpi vaihtoehto, etenkin jos kyseessä on aloitteleva yrittäjä joka starttirahan turvin koittaa saada toimintaa käyntiin.

Halvimmat verkkosivut on mahdollista saada osamaksulla vain muutamalla kympillä kuukaudessa tai vaihtoehtoisesti noin 200 – 800 euron kertamaksuna. Kalliimmat toteutukset tehdään räätälöidysti ja niiden budjetit voivat olla 10 – 50 000 euron luokkaa riippuen liikenteen määrästä ja tarvittavista ominaisuuksista. Esimerkiksi valtiolla, kunnilla tai suurimmilla verkkosivustoilla ei tulisi kuulonkaan, että sivut olisviat hitaat ja valmispohjan teemat.

Pyydä tarjous meiltä

Myös me autamme mielellämme ja teemme sinulle tarjouksen räätälöidystä toteutuksesta tai vaihtoehtoisesti voit kysyä meiltä lisää tietoa jos sinua askarruttaa jokin asia. Joka tapauksessa vielä kerran haluamme painottaa laadukkaan verkkosivuston tärkeyttä. Älä tingi yrityksestäsi, et tinkisi koneista tai kalustoistakaan mikäli se olisi laadusta kiinni.

Kotisivut saattavat tuntua liian kalliilta – vai tuntuvatko?