Verkkosivujen avulla yritys tavoittaa asiakkaansa, ja voi rohkaista näitä ottamaan yhteyttä, vaikka he eivät olisi koskaan aiemmin kuulleetkaan kyseisestä yrityksestä. Mielenkiintoiset ja luottamusta herättävät verkkosivut voivat siis jopa voittaa puskaradion mahdin. Hyvät verkkosivut ovat osa jokaisen nykyaikaisen ja menestystä tavoittelevan yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Mistä nettisivut kannattaa hankkia, ja mitä muuta tulee huomioida, kun yritys alkaa rakentaa uusia verkkosivuja?

Verkkosivuissa on eroja

Joku yrittäjä saattaa ajatella, että samapa tuo, millaiset verkkosivut yritykselleen perustaa – kunhan verkkosivut ovat olemassa, asiakkaat löytävät yrityksen ja ottavat yhteyttä. Keltaisia sivujahan ei enää käytetä alueen palveluiden etsimiseen, ja lehdessä mainostaminen on varsin kallista. Radio- ja TV-mainokset ne vasta kalliita ovatkin! Yritys kun yritys, sillä on oltava tänä päivänä omat verkkosivut, sillä asiakkaat etsivät kampaajaa, sähköasentajaa, autokorjaamoa ja ompelimoa nimenomaan Internetin avulla. Jos alueella on monta kampaajaa tai sähköasentajaa, tulee sivujen olla lisäksi google- ja bingystävälliset. Hakukoneoptimointi takaa sen, että yrityksen verkkosivut ilmestyvät hakutulosten kärkeen, kun asiakas etsii hakukoneen avulla paikallista kampaajaa tai sähköurakoitsijaa. Asiakas tutustuu yleensä vain muutamaan ensimmäiseen hakutulokseen. Näin ollen sijoitus sivulla 3 (tai 13!) ei ole omiaan parantamaan yrityksen tunnettuutta ja liikevaihtoa. Moni jättää maksetut mainokset hakutulossivulla kokonaan lukematta, vaan luottaa ”luonnollisesti” omaa hakusanaa tai hakulausetta vastaaviin tuloksiin. Hyvä, hakukoneoptimoitu sisältö maksaa itsensä takaisin!

Vielä kymmenisen vuotta sitten hakuja tehtiin pöytäkoneella. Monella oli vielä peruspuhelin, jolla pystyi tekstailemaan ja soittamaan, mutta ei käyttämään Internetiä. Nyt tilanne on päinvastainen – suurimmalla osalla on älypuhelin, jolla voi käyttää niin sähköpostia, mobiilikasinoa, verkkopankkia kuin hakukoneitakin. Vain harva kantaa enää mukanaan peruspuhelinta, jolla ei nettiin pääse. Suomessa ei myydä enää yhtään puhelinliittymää, mihin ei kuuluisi nettiyhteyttä. Halvimmissa liittymissä nettiyhteys tapaa olla hidas tai datan käyttö on rajoitettua, mutta joka tapauksessa mahdollisuus Internetin selaamiseen on olemassa – ja sitä käytetään ahkerasti! Koska Internetiä käytetään aina vain enemmän ja enemmän, on jokaisen ajassa ja kehityksessä mukana pysyä tahtovan hankittava sellaiset nettisivut, mitkä skaalautuvat ja latautuvat nopeasti myös mobiililaitteilla. 

Jotta asiakas vakuuttuisi yrityksen paremmuudesta muihin nähden ja tekisi tilauksen tai varaisi ajan, tulee verkkosivujen tehdä vaikutus. Sen viestin, minkä yritys haluaa asiakkailleen välittää, pitää olla selkeästi näkyvillä. Modernit, selkeät ja ammattimaisesti rakennetut verkkosivut herättävät luottamusta potentiaalisissa asiakkaissa, kun taas sotkuiset ja amatöörimäisen oloiset verkkosivut saattavat jopa syödä yrityksen uskottavuutta. 

Miten perustaa myyvät verkkosivut?

Kuten edellä todettiin, yrityksen verkkosivujen tulisi olla ensinnäkin olemassa, ja sen lisäksi niiden tulisi olla hakukoneoptimoidut, mobiiliystävälliset, ammattimaisen oloiset ja selkeät. Asiakas tympääntyy ja siirtyy seuraavan hakutuloksen pariin, jos ei löydä tarvitsemaansa tietoa esimerkiksi yrityksen tarjoamista palveluista, niiden hinnoista tai vastuuhenkilön yhteystiedoista. Navigoitavuus on siis tärkeä juttu. Mielenkiintoinen sisältö herättää kiinnostusta ja luottamusta. Vaikka asiakas ei juuri sillä kertaa haluaisikaan kokeilla kasvivärjäystä, vaan kaipaa pelkkää otsatukan leikkausta, hyvin kirjoitettu sisältö jää mieleen. Kun asiakas seuraavan kerran etsii ekokampaamoa, hänelle tulee mieleen se yritys, minkä verkkosivuilla kerrottiin niin mukaansatempaavasti ja asiantuntevasti hiusten värjäämisestä kasviväreillä.

Verkkosivut voi toki luoda ilman mitään osaamista koodaamisesta. Verkkosivut saa pystyyn parissa tunnissa esimerkiksi Wix-palvelun avulla. Wix on tosin melko kallis, ja samalla teemalla luodut sivut voivat löytyä kymmeniltä (ellei sadoilta) kilpailijoiltakin. Lisäksi tulee maksaa domainista eli omasta verkko-osoitteesta sekä palvelintilasta, eli sivujen julkaisemisesta. Lopputulos voi olla ihan toimiva. Mitä enemmän itsellä löytyy osaamista verkkosivujen suunnittelemisesta, valokuvaamisesta, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja graafisesta suunnittelusta, sitä paremmat verkkosivut yritykselleen saa.

Jos taas oma osaaminen on esimerkiksi hiusalalla ja verkkosivujen rakentaminen ei voisi vähempää napata, on paras ulkoistaa työ ammattilaisille. Ammattimainen verkkosivujen suunnittelija osaa rakentaa yrityksen hengen mukaiset, toimivat ja omaperäiset verkkosivut, mitkä kannustavat asiakasta yhteydenottoon. Laadukkaat valokuvat tekevät vaikutuksen, samoin hyvin tuotettu sisältö. Myös logon suunnittelun ja blogin kirjoittamisen voi ulkoistaa. Yritykselle kaikki tällaiset kulut ovat verovähennyskelpoisia. Yrittäjälle jää enemmän aikaa oman työnsä hoitamiseen ja yrityksen johtamiseen, kun ulkoistaa asiat, joissa ei itse ole – eikä halua olla – vahvoilla.

Mitä tulisi huomioida, kun perustat verkkosivut